Allmänna villkor (privat)

Allmänna villkor för tjänsten ID-märkt Nyckelbricka
Gäller fr.o.m. 2023-07-01 tills vidare

1. Allmänt och definitioner
Dessa allmänna villkor (“Allmänna villkor”) utgör en del av det avtal (“Avtalet”) som privatperson (“Kunden”) ingår med Protexia i Sverige AB (“Protexia”) avseende ID-märkt Nyckelbricka (“Tjänsten”).

2. Allmänt om tjänsten
Vid Avtalets ingående ingår en (1) stycken Nyckelbricka som Kunden kan fästa på sina nycklar, med ett unikt ID-nummer förknippat med Kunden, vilket innebär att nycklar kan skickas tillbaka till Kunden om föremålet hittas av någon som skickar in föremålet till Protexia. Nyckelbrickan ingår mot en årskostnad. Priset för Tjänsten och övriga avgifter framgår av Avtalet. Alla priser är angivna inklusive mervärdesskatt. En fakturaavgift på 39 kr tillkommer vid vanlig pappersfaktura, vid autogiro utgår 0 kr. Efter första perioden som framgår av avtalet skickas en erbjudandefaktura i förskott för bruk och fortsatt aktivering av Nyckelbrickan. Kunden godkänner förlängningen av användandet och aktiveringen av Nyckelbrickan under tolv (12) månader genom att erlägga betalning mot faktura som tillställs Kunden. Kunden äger fritt rätten att avstå från att betala denna del av fakturan, varvid nyckelbrickan upphör att gälla för den period fakturan avser och därmed inte längre går att spåra till kunden.

3. Upphittade nycklar och hittelön
Upphittaren behöver lämna nycklarna till Polisen, lämna i en av Postnords brevlådor eller skicka dem direkt till Protexia. Vi skickar sedan nycklarna till dig och betalar en hittelön till ett värde av 100 kr. För att få hittelön behöver upphittaren kontakta Protexia. När Protexia mottar nycklarna betalar vi ut hittelönen. Vi lämnar aldrig ut uppgifter om ägaren till upphittaren eller tvärtom.

4. Personuppgifter
Kunden samtycker genom ingåendet av Avtalet till behandling av personuppgifter enligt nedan. Protexia kommer att behandla de uppgifter som Kunden lämnat till Protexia i syfte att fullgöra Avtalet, för identifikation, administration, kommunikation med Kunden, leverans, direktmarknadsföring och för statistikändamål. Detta kan även innebära samkörning, både inom och utom EU, med andra register och att Kundens uppgifter överförs till andra bolag inom Protexias koncern och till Protexias samarbetspartners. Uppgifter får ej behandlas för ändamål som rör direkt marknadsföring om Kunden motsätter sig sådan behandling. Kunden har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av uppgifter. Sådan återkallelse kan begränsas till att endast avse del av behandlingen. Kund som är privatperson har enligt personuppgiftslagen rätt att en (1) gång per kalenderår gratis få besked om vilka personuppgifter som behandlas om Kunden hos Protexia oavsett hur dessa samlats in. Om Kunden vill ha sådan information ska Kunden lämna en skriftlig begäran till Protexia. Begäran ska skickas in underskriven per post och kan alltså inte skickas per e-post. Om personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen har Kunden rätt att begära att personuppgifterna rättas, blockeras eller raderas.

5. Lagar och föreskrifter
Upplysningsverksamhet som Kunden genom Avtalet berättigas att nyttja är reglerad i kreditupplysningslagen (1973:1173), personuppgiftslagen (1998:204) och yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469). Protexia följer konsumenttjänstlagens (1985:716) branschöverenskommelser och god affärssed.

6. Protexias ansvar och force majeure
Tjänstens funktionalitet är beroende av ett antal faktorer utanför Protexias kontroll. Protexia ansvarar inte för skador som har orsakats av händelser utanför Protexias kontroll, såsom exempelvis elavbrott, åsk- eller blixtnedslag, fördröjning i externt nät, störningar på eller avbrott i mobil- eller telefonförbindelse. Part är befriad från fullgörelse av förpliktelse enligt Avtalet om underlåtenheten att fullgöra en förpliktelse har sin grund i omständigheter utanför parts kontroll, såsom bland annat krig, krigsliknande händelse, uppror, sabotage eller hot om sabotage, myndighetsåtgärd eller ingripande, strejk, lockout, blockad eller annan arbetskonflikt, naturkatastrof eller exceptionella väderförhållanden, blixtnedslag, eldsvåda, översvämning eller störningar i telenätet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning eller andra liknande omständigheter av motsvarande vikt. Om part är befriad från fullgörandet av sina förpliktelser enligt denna punkt är part inte skadeståndsskyldig. Part som åberopar sådant förhållande enligt förra stycket till befrielse från fullgörande av avtalet är skyldig att omedelbart meddela andra parten härom.

7. Meddelanden
Meddelanden med anledning av Avtalet som ska vara skriftliga ska, om inget annat anges i Avtalet, ske genom brev eller e-post. E-postmeddelanden till av Kunden uppgiven e-postadress anses ha nått Kunden samma dag som det avsändes. Brev som avsänts till den andra partens senast uppgivna adress ska anses ha nått den mottagande parten senast på sjunde dagen efter avsändandet.

8. Tvist och tillämplig lag
Tvist i anledning av Avtalet ska avgöras av allmän domstol, varvid svensk rätt ska tillämpas.