Allmänna villkor Bolagsbevakning Premium
Gäller från 2025-01-01 tills vidare
Allmänt och definitioner
Dessa allmänna villkor (“Allmänna villkor”) utgör en del av det avtal
(“Avtalet”) som företaget (“Kunden”) ingår med Protexia AB (“Protexia”) avseende (“Tjänsten”). Genom att använda Tjänsten godkänner Kunden att vara bunden av Avtalet och de Allmänna villkoren.
2. Definitioner
“Användare” avser den användare (identifierad genom personnummer) Kunden anger som ska få nyttja Tjänsten. “Avtalsdagen” avser den dag Kunden ingick Avtalet med Protexia, antingen skriftligen eller muntligt. “Styrelsebolag” avser de bolag som Användaren har ett styrelseuppdrag i. “Tjänsten” avser den av Protexia tillhandahållna tjänsten under detta Avtal med den huvudsakliga funktionen som beskrivs i avsnitt 3 nedan.
3. Tjänsten
3.1 Allmänt om Tjänsten
Tjänsten är en säkerhets- och bevakningstjänst för företag och består av deltjänsterna Bolagsbevakning (avsnitt 3.2 nedan) och Bolagsskydd (avsnitt 3.3 nedan).
Protexia förbehåller sig rätten att utveckla Tjänsten och vidta mindre ändringar i Tjänsten utan att behöva inhämta Kundens godkännande. Vid väsentliga ändringar av Tjänsten ska meddelande lämnas därom enligt avsnitt 14 nedan.
Protexia har rätt att anlita tredje parter för utförandet av hela eller delar av Tjänsten. Protexia ska dock ansvara för tredje parts utförande av Tjänsten gentemot Kunden.
3.2 Bolagsbevakning
Deltjänsten Bolagsbevakning omfattar:
- bevakning, via utvald partner, av Användarens Styrelsebolags finansiella status samt meddelande så fort någonting i denna status ändras;
- bevakning, via utvald partner, av ytterligare tio (10) valfria bolags finansiella status samt meddelande så fort någonting i denna status ändras.
3.3 Bolagsskydd
3.3.1 Allmänt om Bolagsskydd
Deltjänsten Bolagsskydd är en säkerhetstjänst för företag.
- assistans för återupprättande av Styrelsebolags kreditstatus gentemot myndigheter, företag eller privatpersoner om Styrelsebolags identitet, trots bevakningen, obehörigt utnyttjats genom stöld, rån, bedrägeri, urkundsförfalskning, brytande av postförsändelse eller intrång i elektroniskt lagrad information,
- assistans med bestridande av fakturor om köp olovligen genomförts i Styrelsebolags namn, samt
- kostnadsfritt biträde, via av Protexia utvald partner, av juridiskt ombud upp till ett värde motsvarande tjugofem (25) timmar i den mån fakturan/skulden inte krediterats efter bestridande. Det är i första hand Protexia som ska ha kontakt med det juridiska ombudet för att den juridiska rådgivningen ska ingå.
3.3.2 Säkerhetsbestämmelser för spärr av kreditupplysningar hos dom större kreditupplysningsföretagen
En bedrägerispärr kan begäras dygnet runt, alla dagar, via Protexias spärrlinje med telefonnummer 08 572 12 432. Vill användaren lägga en hårdspärr ska polisanmälan skett och diarienumret ska ha tillhandahållits Protexias handläggare.
4. Beställning och lösenord
Kunden beställer Tjänsten genom att (a) erlägga betalning enligt det skriftliga erbjudande som Protexia tillhandahåller eller genom att (b) acceptera ett erbjudande via telefon eller internet. När Protexia mottagit Kundens beställning skickas en bekräftelse med inloggningskoder till Kundens angivna adress. Kunden ansvarar för att erhållna koder inte sprids eller är tillgängliga för obehöriga personer. Finns risk för spridning eller att koden har kommit i orätta händer är Kunden skyldig att genast begära nytt lösenord på https://minasidor.protexia.se.
5. Korrekta uppgifter
För att Protexia ska kunna tillhandahålla Tjänsten enligt Avtalet måste Kunden till Protexia uppge korrekta uppgifter (såsom exempelvis men inte uteslutande e-post, personnummer och telefonnummer). Protexia har inget ansvar gentemot Kunden om denne vid registrering eller förlustanmälan lämnar information som är ofullständig, felaktig eller vilseledande.
6. Kontakt med Protexia
Kunden skall vid kontakt med spärrlinje eller Protexia legitimera sig genom att uppge relevanta uppgifter såsom exempelvis namn, organisationsnummer, personnummer samt de ytterligare upplysningar som kan krävas för att säkerställa Kundens identitet.
7. Informationens aktualitet
Informationen i kreditupplysningsföretagens tjänster uppdateras dagligen då information inkommer till kreditupplysningsföretagen. Protexia lämnar inga garantier avseende sådan information eller dess korrekthet. Vid frågor eller synpunkter på uppgifter hämtade från kreditupplysningsföretag hänvisas Kunden att höra av sig till Protexias Kundservice.
8. Rättelse och registerutdrag
Om Kunden anser att en uppgift om denne i ett register är oriktig eller missvisande ska Kunden kontakta kreditupplysningsföretaget för att begära rättelse.
9. Pris
Priset för Tjänsten och övriga avgifter framgår av Avtalet. Alla priser är angivna exklusive mervärdesskatt. En fakturaavgift på 38 kr tillkommer vid vanlig pappersfaktura. Vid autogiro tillkommer 0 kr. Om Protexia säger upp Avtalet i förtid på grund av Kundens missbruk av Tjänsten eller grova vårdslöshet, återbetalas inte debiterad avgift till Kunden för den tid under vilken Avtalet skulle ha varit gällande utan förtida uppsägning.
10. Betalningsvillkor
Månads, kvartal eller årsavgifter faktureras enligt avtal i förskott med tjugo (20) dagars betalningstid. Avgifter för tiden från Avtalsdagen fram till första månadsskifte faktureras i samband med den första förskottsfakturan. Om Kunden ej betalar i tid har Protexia rätt att ta ut lagstadgad dröjsmålsränta.
11. Immateriella rättigheter
Kunden erhåller, genom Avtalet, en tidsbegränsad och återkallelig licens att under avtalstiden använda Tjänsten i enlighet med Avtalet. Inget i Avtalet ska tolkas som en överlåtelse av immateriella rättigheter eller att Kunden erhåller några rättigheter till Protexias eller tredje parts immateriella rättigheter. Med immateriella rättigheter menas exempelvis men inte uteslutande upphovsrätter, varumärken eller andra immateriella rättigheter kopplade till Tjänsten.
12. Avtalstid och uppsägning
Avtalet träder ikraft Avtalsdagen och gäller därefter enligt aktuellt avtal (“Bindningstiden”). Uppsägning av Avtalet ska ske skriftligen till Protexia senast en (1) månad innan utgången av Bindningstiden varpå Avtalet annars förlängs med tjugofyra (24) månader i taget. Protexia har alltid rätt att ensidigt säga upp Avtalet till upphörande med trettio (30) dagars uppsägningstid, eller med omedelbar verkan i de fall som anges i avsnitten 13 och 14 nedan.
13. Överlåtelse av Avtal
Kunden har ej rätt att överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet utan Protexias skriftliga medgivande på förhand. Protexia har rätt att överlåta eller pantförskriva sina rättigheter, samt överlåta sina skyldigheter enligt detta Avtal. Detta innefattar bland annat en rätt för Protexia att överlåta sin rätt till betalning enligt Avtalet. Kunden informeras härmed om att abonnemangsavtalet kan komma att pantsättas till Svea Bank AB, org. nr 556158-7634 (Svea Bank). Vid en överlåtelse till Svea Bank kan betalning av fordringar som har sin grund i detta Avtal – av vad slag det än må vara – göras med befriande verkan endast till Svea Bank och de konton som Svea Bank anvisar.
14. Ändringar av Avtal
Överenskommelser om avvikelser från Avtalet ska vara skriftliga och undertecknas av både Protexia och Kund. Protexia har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna Villkor och andra delar av Avtalet. Vid väsentliga ändringar av villkoren i Avtalet, såsom exempelvis men inte uteslutande Tjänstens pris, ska Protexia utan dröjsmål skriftligen underrätta Kunden om den kommande förändringen senast en (1) månad innan ändringarna träder i kraft. Detta gäller dock ej om ändringen beror på förändringar i lag eller annan författning eller på myndighets bud och som innebär att ändringen måste gälla omgående. Om Kunden ej godtar förändringarna av Avtalet som meddelats av Protexia enligt föregående stycke har Kunden rätt att skriftligen säga upp Avtalet från och med det datum då de nya villkoren börjar gälla. Om Kunden skickat ett meddelande om uppsägning i enlighet med detta stycke har Protexia rätt att inom en (1) vecka från mottagandet av Kundens uppsägning meddela Kunden att de Allmänna Villkoren eller Avtalets lydelse ska vara oförändrad under den återstående Bindningstiden varvid Avtalet ska fortsätta gälla under återstoden av Bindningstiden och därefter automatiskt upphöra, om inte Protexia och Kunden kommer överens om annat.
15. Personuppgifter
Kunden samtycker genom ingåendet av Avtalet till behandling av personuppgifter enligt nedan. Protexia kommer att behandla de uppgifter som Kunden lämnat till Protexia i syfte att fullgöra detta avtal, för identifikation, administration, kommunikation med Kunden, leverans, direktmarknadsföring och för statistikändamål. Detta kan även innebära samkörning, både inom och utom EU, med andra register och att Kundens uppgifter överförs till andra bolag inom Protexias koncern och till Protexias samarbetspartners. Uppgifter får ej behandlas för ändamål som rör direkt marknadsföring om Kunden motsätter sig sådan behandling. Kunden har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av uppgifter. Sådan återkallelse kan begränsas till att endast avse del av behandlingen. Om personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen har Kunden rätt att begära att personuppgifterna rättas, blockeras eller raderas.
16. Missbruk och avstängning av Tjänsten
Kunden får endast använda Tjänsten i enlighet med Avtalet samt för det avsedda ändamålet och inte för något annat ändamål eller på ett sätt som orsakar eller kan orsaka skada eller olägenhet för Protexia eller annan. I förtydligande syfte framhålls att Kunden ansvarar för allt nyttjande av Tjänsten inom sin organisation. För det fall tillhandahållandet av Tjänsten medför skada eller risk för skada för Protexia eller annan äger Protexia rätt att omedelbart stänga av Tjänsten. Protexia får i samband därmed inte vidta åtgärder på annat sätt än vad som är försvarligt efter omständigheterna. Protexia förbehåller sig rätten att med omedelbar verkan stänga av Tjänsten, bland annat men inte uteslutande, om: a) Kunden begår väsentligt avtalsbrott t.ex. genom missbruk av Tjänsten.
b) Betalning uteblir trots påminnelse och varning om avstängning.
Om Protexia utnyttjar sin rätt enligt ovan och stänger av Tjänsten, ska Kunden snarast möjligt underrättas om Protexias vidtagna åtgärder. Protexias rätt att stänga av Tjänsten ska inte inverka på Protexias rätt att göra andra påföljder gällande med anledning av Kundens avtalsbrott.
17. Force majeure och Protexias ansvar
Tjänstens funktionalitet är beroende av ett antal faktorer utanför Protexias kontroll. Part är befriad från fullgörelse av förpliktelse enligt Avtalet om underlåtenheten att fullgöra en förpliktelse har sin grund i omständighet utanför parts kontroll såsom bland annat men inte uteslutande krig, krigsliknande händelse, uppror, sabotage eller hot om sabotage, myndighetsåtgärd eller ingripande, strejk, lockout, blockad eller annan arbetskonflikt, naturkatastrof eller exceptionella väderförhållanden, blixtnedslag, elavbrott, eldsvåda, översvämning eller störningar via telenätet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning eller andra liknande omständigheter av motsvarande vikt. Om part är befriad från fullgörandet av sina förpliktelser enligt denna punkt är part inte skadeståndsskyldig på grund av bristande fullgörelse under den tid sådan befriande omständighet består. Part som åberopar sådant förhållande enligt förra stycket till befrielse från fullgörande av avtalet är skyldig att omedelbart meddela andra parten härom.
Protexia lämnar inga garantier avseende Tjänsten eller dess tillgänglighet. Protexia är inte under några omständigheter skyldig att utge ersättning för, bland annat, men inte uteslutande, inkomstbortfall, utebliven vinst, förlust av data eller andra indirekta skador och kostnader av vilket slag det än må vara. Ansvarsbegränsningen gäller således även Kundens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man. Protexias skadeståndsansvar ska, såvida inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, alltid vara begränsat till det belopp som Kunden har erlagt för Tjänsten de senaste tolv (12) månaderna räknat från skadetillfället. Kundens begäran om ersättning ska för att kunna göras gällande framställas inom två (2) månader från att skadan upptäcktes.
18. Meddelanden
Meddelanden med anledning av Avtalet som ska vara skriftliga ska ske genom brev eller e-post. E-postmeddelande till av Kunden uppgiven e-postadress, ska anses ha nått Kunden samma dag som det avsändes. Brev som avsänts till den av den andra parten senast uppgivna adressen ska anses ha nått den mottagande parten på sjunde dagen efter avsändandet.
19. Kontaktuppgifter till Protexia
Kunden kan alltid kontakta Protexia genom att ringa kundservice på 08 572 12 431, skicka e-post till kundservice@protexia.se eller brev per post till Protexia AB, Norgegatan 1, Kista 16429, Box 1252.
20. Tvist och tillämplig lag
Tvist i anledning av detta Avtal ska avgöras av allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans. Svensk lag ska tillämpas på Avtalet.