1. Inledning
a. Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller för de tjänster och produkter som erbjuds av Protexia i Sverige AB (org. nr [ert organisationsnummer]) (”Protexia”) och reglerar förhållandet mellan Protexia och den kund (”Kunden”) som accepterat Villkoren genom att ingå ett avtal om beställning/köp av Protexias produkter och tjänster (”Huvudavtalet”). Protexia och Kunden benämns gemensamt som ”Parterna” och var för sig som ”Part”.
b. Villkoren, Huvudavtalet och eventuella bilagor som Parterna enats om utgör tillsammans ”Avtalet”. Om det förekommer skillnader mellan Villkoren, Huvudavtalet och bilagorna, gäller följande prioritetsordning:
- Huvudavtalet,
- Bilagor i stigande nummerordning (med undantag för Villkoren), och
- Villkoren.
c. Kunden kan kontakta Protexia genom att ringa kundservice på 08 572 12 431, skicka e-post till kundservice@protexia.se eller skicka brev till Protexia i Sverige AB, Norgegatan 1, Kista Box 1252. Box: 16429-1252
d. De specifika tjänster och produkter som Kunden har beställt från Protexia beskrivs närmare i Avtalet.
e. När Kunden beställer produkter och tjänster från Protexia och åtar sig en betalningsskyldighet (genom att inte betala hela priset omedelbart), förbehåller sig Protexia rätten att vid avtalets ingående eller kort därefter ta en kreditupplysning eller liknande information om Kunden. Om kreditupplysningen visar att Kunden sannolikt inte kan fullgöra sina betalningsskyldigheter, har Protexia rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan inom rimlig tid efter att Avtalet ingicks. Om Protexia utnyttjar denna rätt, är Kunden inte skyldig att betala för Avtalet.
2. Användning av produkter och tjänster
a. Kunden ska alltid använda Protexias tjänster och produkter i enlighet med Protexias anvisningar och gällande lagar och regler. Om Kunden inte följer dessa anvisningar, ansvarar Protexia inte för eventuella problem som kan uppstå. Kunden ska använda Protexias tjänster och produkter för de ändamål som anges i Avtalet och endast för privat bruk. Kunden får inte använda tjänsterna och produkterna på ett sätt som orsakar skada eller olägenhet för Protexia eller andra.
b. Om Kunden beställt en produkt från Protexia, ansvarar Kunden, om inte annat anges i Avtalet, för installation och montering enligt Protexias instruktioner.
c. Om Kunden får låna egendom från Protexia, har Kunden rätt att använda egendomen under Avtalets giltighetstid. Kunden får inte sälja, låna ut, hyra ut, pantsätta eller på annat sätt disponera över egendomen. Kunden får heller inte ändra, serva, reparera eller tillföra delar till egendomen utan Protexias skriftliga godkännande. Kunden ansvarar för egendomens skick och riskerar skador eller förlust från mottagandet tills egendomen återlämnas till Protexia vid Avtalets upphörande. Om Kunden inte återlämnar egendomen inom trettio (30) dagar efter Avtalets slut eller om egendomen är obrukbar på grund av onormalt slitage, har Protexia rätt till ersättning enligt Avtalet.
d. Om Protexias tillhandahållande av tjänster medför skada eller risk för skada, har Protexia rätt att omedelbart avbryta tjänsten. Protexia förbehåller sig rätten att stänga av tjänsten med omedelbar verkan om: i) Kunden begår ett väsentligt avtalsbrott, såsom missbruk av tjänsten. ii) Kunden inte betalar trots påminnelse och varning om avstängning. Om Protexia stänger av tjänsten enligt ovan, ska Kunden snarast möjligt underrättas om åtgärderna. Protexias rätt att stänga av tjänsten påverkar inte Protexias rätt att vidta andra åtgärder vid Kundens avtalsbrott.
3. Ändringar av Avtalet och Villkoren
a. Alla ändringar av Avtalet måste vara skriftliga och undertecknas av både Protexia och Kunden. Protexia har rätt att ensidigt ändra dessa Villkor och andra delar av Avtalet. Vid väsentliga ändringar, exempelvis prisjusteringar, ska Protexia skriftligen informera Kunden minst en (1) månad innan ändringen träder i kraft. Detta gäller inte om ändringen beror på förändringar i lagstiftning eller myndighetsbeslut som kräver omedelbar ikraftträdande.
b. Om Kunden inte accepterar ändringarna, har Kunden rätt att skriftligen säga upp Avtalet från och med det datum de nya villkoren börjar gälla. Om Kunden säger upp Avtalet enligt detta stycke, har Protexia rätt att inom en (1) vecka från mottagandet meddela att Villkoren eller Avtalet ska förbli oförändrat under återstående bindningstid, varvid Avtalet fortsätter att gälla tills bindningstiden löper ut och därefter upphör automatiskt, om inte Parterna kommer överens om annat.
4. Pris och betalning
a. Priset för Protexias produkter och tjänster, inklusive alla övriga avgifter, framgår av Avtalet. Samtliga priser är inklusive moms. En fakturaavgift på 39 kronor tillkommer för pappersfakturor. Om Kunden betalar via autogiro, är fakturaavgiften 0 kronor.
5. Behandling av personuppgifter
a. Protexia kan inom ramen för Avtalet komma att behandla personuppgifter som personuppgiftsansvarig. Behandlingen av sådana uppgifter regleras av Protexias vid var tid gällande integritetspolicy.
6. Avtalstid, uppsägning och regler om konsumentskydd vid distansavtal
a. Om en bindningstid gäller, framgår den av Huvudavtalet. Uppsägning av Avtalet ska ske senast tre (3) månader innan bindningstiden löper ut, annars förlängs Avtalet tills vidare med tre (3) månaders uppsägningstid om inte annat anges i Huvudavtalet. Uppsägningstiden räknas från dagen då Protexia mottagit uppsägningen. Protexia har rätt att säga upp Avtalet med trettio (30) dagars uppsägningstid, eller omedelbart vid Kundens avtalsbrott.
b. Kunden har ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Ångerrätten gäller i fjorton (14) dagar från avtalets ingående (vid tjänster) eller från mottagandet av produkten (vid varor). Kunden kan använda Konsumentverkets standardformulär för att utöva ångerrätten. Vid tvister som inte kan lösas mellan Protexia och Kunden, rekommenderas Kunden att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”). Protexia strävar efter att lösa tvister med Kunden utan att behöva gå till ARN.
7. Överlåtelse av Avtalet
a. Kunden får inte överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet utan Protexias skriftliga medgivande. Protexia har rätt att överlåta eller pantsätta sina rättigheter och överlåta sina skyldigheter enligt Avtalet, inklusive rätten till betalning. Kunden informeras härmed om att Avtalet kan pantsättas till Svea Bank AB. Betalning kan göras till Svea Bank AB enligt deras anvisningar.
8. Protexias ansvar och force majeure
a. Vissa av Protexias tjänster är beroende av faktorer utanför Protexias kontroll. Protexia ansvarar inte för skador orsakade av omständigheter utanför dess kontroll, såsom elavbrott, åska, nätverksproblem, eller naturkatastrofer. Part är befriad från sina skyldigheter enligt Avtalet vid händelser som krig, sabotage, myndighetsbeslut, strejk, naturkatastrofer, ändrad lagstiftning eller liknande omständigheter. Part som åberopar force majeure måste omedelbart meddela den andra parten.
a. Svensk lag (med undantag för dess principer om lagval) ska tillämpas på Avtalet. Tvist i anledning av Avtalet ska avgöras av allmän domstol..
Allmänna villkor för tjänsten Kreditbevakning
Gäller från och med 2023-07-01 tills vidare
1. Allmänt och definitioner
Dessa allmänna villkor (“Villkoren”) utgör en del av avtalet (“Avtalet”) som privatperson (“Kunden”) ingår med Protexia i Sverige AB (“Protexia”) för tjänsten Kreditbevakning (“Tjänsten”). Tjänsten består av tre delar:
- Kreditbevakning med de funktioner som beskrivs i punkt 3.
- ID-skydd med de funktioner som beskrivs i punkt 4.
- Spärrservice med de funktioner som beskrivs i punkt 5.
“Avtalsdagen” är den dag Kunden ingår Avtalet med Protexia, skriftligt eller muntligt. “Spärrlinje” refererar till Protexias larmcentral.
2. Kontaktuppgifter till Protexia
Kunden kan kontakta Protexia genom att ringa kundservice på 08 572 12 431, skicka e-post till kundservice@protexia.se eller skicka brev till Protexia AB, Norgegatan 1 Kista Box 1252 Box: 16429-1252
3. Kreditbevakning
3.1 Allmänt
Kreditbevakning innebär att Protexia övervakar Kundens finansiella status via utvalda partners och meddelar Kunden (via sms och e-post) om förändringar sker. Kunden har obegränsad tillgång till sin kreditupplysning.
3.2 Kreditprofil
På sidan “Kreditprofil” i Tjänsten kan Kunden se sitt kreditbetyg och få information om hur kreditvärdigheten utvecklas över tid.
3.3 Fullmakt
Protexia inhämtar fullmakt från Kunden för att kontakta kreditgivare, kreditupplysningsföretag eller andra instanser för att hjälpa Kunden att upptäcka eventuell identitetsstöld eller vidta åtgärder för att begränsa ekonomiska förluster.
4. ID-skydd
4.1 Allmänt
ID-skyddet hjälper Kunden att hantera och minimera skador till följd av en “incident”. Protexia tillhandahåller juridisk assistans och samarbetar med Kunden för att utreda händelsen och, vid behov, assistera i kontakter med bedragare, kreditinstitut, polis och andra.
“Incident” definieras som en händelse där en person vilselett Kunden att vidta eller avstå från handling, vilket resulterar i ekonomisk skada för Kunden. Protexia avgör om en händelse utgör en incident enligt Tjänsten.
4.2 Tjänstens omfattning
ID-skyddet kan, beroende på typ av incident och omständigheter, innefatta:
- Utredning av incidentens ekonomiska konsekvenser.
- Rekommendationer om åtgärder för att minska eller förhindra ekonomisk skada.
- Hjälp med bestridande av felaktiga fordringar.
- Korrigering av felaktiga betalningsanmärkningar.
- Kontakt med bedragare eller tredje part inom ramen för en incident.
- Assistans för återupprättande av Kundens identitet och kreditstatus.
- Hjälp med polisanmälan eller kontakter med myndigheter.
Kunden har rätt till 25 timmars assistans och rådgivning per år, tillhandahållen av Protexia eller dess partners.
4.3 Tjänsten omfattar inte
Tjänsten omfattar inte:
- Incidenter till följd av Kundens brottsliga handlingar eller grova vårdslöshet.
- Ersättning för ekonomiska förluster till följd av incidenten.
- Krav från fordringsägare utanför Norden som inte riktas via svensk inkassobyrå eller rättsinstans.
4.4 Kundens skyldigheter
Kunden är skyldig att:
- Kontakta Protexia så snart som möjligt vid upptäckt eller misstanke om incident.
- Polisanmäla incidenten om inte annat avtalats med Protexia.
- Tillhandahålla korrekta upplysningar och dokument som är relevanta för incidenten.
5. Spärrservice
5.1 Allmänt
Spärrservice är en säkerhetstjänst tillgänglig dygnet runt, där Protexia hjälper Kunden att spärra identitets- och värdehandlingar vid förlust. Tjänsten kan omfatta kreditkort, bankkort, pass och andra värdehandlingar utfärdade i Sverige, samt mobiltelefoner med svensk telekomtjänst.
5.2 Säkerhetsbestämmelser för spärrning av identitets- och värdehandlingar
Genom registrering av identitets- och värdehandlingar i Protexias stöldskyddsregister underlättas spärrning vid förlust. Registrering kan göras online via “Mina sidor” eller via registreringsblankett som skickas till Protexia. Vid begäran om spärrning kontaktar Protexia leverantörerna av de registrerade handlingarna.
5.3 Säkerhetsbestämmelser för spärrning av telefon och abonnemang
Genom registrering av telefon och abonnemang i Protexias stöldskyddsregister underlättas spärrning vid förlust. Registrering kan göras online via “Mina sidor” eller via registreringsblankett som skickas till Protexia. Vid begäran om spärrning kontaktar Protexia teleoperatören för att spärra abonnemanget och, vid behov, IMEI-koden.
6. Återbetalning av priset för tjänsten
6.1 Återbetalning vid utebliven hjälp
Om Protexia assistans inom ID-skydd inte leder till att Kunden blir hjälpt, har Kunden rätt att avsluta Tjänsten och få återbetalning av det pris som betalats för Tjänsten under den senaste 12-månadersperioden.
6.2 Avgörande vid oenighet
Vid oenighet avgör Protexia om Kunden blivit hjälpt eller inte. Återbetalning ges inte om Kunden begått en brottslig handling.
6.3 Ingen ytterligare ersättning
Om Protexia assistans inte leder till att Kunden blir hjälpt, innebär det ingen skadestånds- eller annan ersättningsskyldighet för Protexia.
7. Beställning och lösenord
Kunden beställer Tjänsten genom att erlägga betalning enligt Protexia erbjudande, antingen skriftligt, via telefon eller Internet. Protexia skickar en bekräftelse med inloggningskoder till Kundens folkbokföringsadress efter mottagen beställning.
8. Korrekta Uppgifter
För att Protexia ska kunna tillhandahålla tjänsten enligt avtalet måste kunden ge korrekta uppgifter (namn, adress, e-post, personnummer samt lämplig identifiering av registrerade föremål) vid registrering och förlustanmälan. Protexia ansvarar inte för eventuella fel om kunden lämnar ofullständig, felaktig eller vilseledande information.
9. Förlustanmälan
Vid förlustanmälan till Protexia måste kunden legitimera sig genom att ange sitt namn och personnummer samt eventuella ytterligare uppgifter som kan krävas för att säkerställa kundens identitet. Efter anmälan om förlust kommer Protexia utan dröjsmål att informera relevant myndighet eller företag om förlusten. Om Protexia kräver det ska kunden skriftligen bekräfta muntliga meddelanden som lämnats till Protexia.
10. Informationens Aktualitet
Informationen i kreditupplysningsföretagens tjänster uppdateras dagligen. Vid frågor eller synpunkter på uppgifter från kreditupplysningsföretag hänvisas kunden till Dun & Bradstreet (tidigare Bisnode), Creditsafe eller annat kreditupplysningsföretag som Protexia använder sig av.
11. Rättelse och Registerutdrag
Om kunden anser att en uppgift i ett register är felaktig eller missvisande ska kreditupplysningsföretaget kontaktas för att begära rättelse.
12. Lagar och Föreskrifter
Upplysningsverksamhet som kunden får använda genom avtalet är reglerad av kreditupplysningslagen (1973:1173), GDPR och yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469). Protexia följer även konsumenttjänstlagen (1985:716), branschöverenskommelser och god affärssed.
13. Missbruk och Avstängning av Tjänsten
13.1 Kunden får inte använda tjänsten på annat sätt än vad som är avsett, i strid med avtalet eller på ett sätt som orsakar skada eller olägenhet för Protexia eller annan.
13.2 Om tjänstens tillhandahållande medför skada eller risk för skada för Protexia, har Protexia rätt att omedelbart stänga av tjänsten.
13.3 Protexia får vidta åtgärder på ett sätt som är försvarligt efter omständigheterna. Protexia förbehåller sig rätten att omedelbart stänga av tjänsten om:
- Kunden begår ett väsentligt avtalsbrott, till exempel genom missbruk av tjänsten.
- Betalning enligt punkt 14 uteblir trots påminnelse och varning om avstängning.
13.4 Om Protexia stänger av tjänsten ska kunden snarast möjligt underrättas om åtgärden.
13.5 Protexias rätt att stänga av tjänsten påverkar inte rätten att göra andra påföljder gällande vid avtalsbrott.
14. Pris
14.1 Priset för tjänsten och övriga avgifter framgår av avtalet. Alla priser är inklusive moms. En fakturaavgift på 39 kr tillkommer vid pappersfaktura, vilket inte gäller vid autogiro, e-faktura eller faktura per e-post. Om Protexia säger upp avtalet i förtid på grund av kundens väsentliga avtalsbrott, återbetalas inte avgiften för den återstående avtalsperioden.
14.2 Vid avtalets ingående får kunden 22 stycken skyddsdekaler att fästa på värdeföremål, vilket gör att föremålen kan skickas tillbaka till kunden om de hittas.
14.3 Skyddsdekalerna är kostnadsfria under avtalets första 12 månader. Därefter debiteras 149 kr årligen i förskott för fortsatt aktivering. Kunden godkänner förlängningen genom att betala fakturan som skickas ut. Om kunden inte vill förlänga användningen av skyddsdekalerna, kan kundservice kontaktas för att makulera fakturan.
15. Betalningsvillkor
Månadsavgifter faktureras i förskott med 20 dagars betalningstid. Avgifter för perioden från avtalets start till första månadsskifte faktureras i samband med den första förskottsfakturan. Om betalning inte sker i tid har Protexia rätt att ta ut lagstadgad dröjsmålsränta.
16. Avtalstid, Uppsägning och Regler om Konsumentskydd vid Distansavtal
16.1 Avtalet gäller i 12 månader från ingångsdatum, om inte annat anges. Uppsägning ska ske senast 3 månader innan bindningstidens slut, annars förlängs avtalet tills vidare med 3 månaders uppsägningstid. Uppsägningstiden räknas från mottagandet av uppsägningen.
16.2 Kunden har ångerrätt enligt lagen om distansavtal (2005:59). För att ångerrätten ska gälla måste meddelande lämnas till Protexia senast 14 dagar efter avtalsdagen. Vid tvister som inte kan lösas rekommenderas kunden att kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
16.3 Om Kunden väljer att säga upp avtalet i förtid, det vill säga innan bindningstiden om 12 månader löpt ut, tillkommer en serviceavgift på 499 kr. Denna avgift täcker administrativa kostnader i samband med förtida uppsägning.
17. Ändringar av Avtalet
17.1 Avvikelser från avtalet ska vara skriftliga och undertecknas av båda parter. Protexia har rätt att ändra villkoren ensidigt och ska meddela kunden skriftligen om väsentliga ändringar senast 1 månad innan de träder i kraft, om inte ändringen beror på lagändring eller myndighetsbeslut.
17.2 Om kunden inte accepterar förändringarna, har kunden rätt att skriftligen säga upp avtalet från och med datumet då de nya villkoren börjar gälla. Protexia har rätt att meddela kunden inom 1 vecka att villkoren ska vara oförändrade under bindningstiden, och avtalet upphör därefter automatiskt.
18. Överlåtelse av Avtalet
Kunden kan inte överlåta sina rättigheter eller skyldigheter utan Protexias skriftliga medgivande. Protexia kan överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt avtalet, inklusive rätten att ta betalt, till exempel till Svea Bank AB.
19. Personuppgifter
Genom att ingå avtalet samtycker kunden till att Protexia behandlar personuppgifter för att fullgöra avtalet, identifiering, administration, kommunikation, leverans, direktmarknadsföring och statistik. Kunden kan motsätta sig behandling för direktmarknadsföring och har rätt att återkalla samtycket när som helst. Kunden har rätt att få information om vilka personuppgifter som behandlas genom att skicka in en skriftlig begäran till Protexia.
20. Protexias Ansvar och Force Majeure
20.1 Tjänstens funktionalitet beror på faktorer utanför Protexias kontroll. Protexia ansvarar inte för skador orsakade av händelser som elavbrott, åsknedslag eller nätverksproblem. Part är befriad från skyldigheter om underlåtenhet beror på omständigheter som krig, sabotage, myndighetsbeslut, strejk, naturkatastrofer, etc.
20.2 Part som åberopar force majeure ska omedelbart meddela den andra parten.
21. Meddelanden
21.1 Meddelanden som rör avtalet ska ske skriftligt via brev eller e-post.
21.2 E-postmeddelanden anses ha nått kunden samma dag som de skickades. Brev anses ha nått mottagaren senast 7 dagar efter avsändandet.
22. Tvist och Tillämplig Lag
Tvister i anledning av avtalet ska avgöras av allmän domstol enligt svensk rätt.