Allmänna villkor (Premium)

Allmänna villkor för ID-Skydd Premium från Protexia Gäller från 2024-07-01 och tills vidare

1. Allmänt och definitioner

Dessa allmänna villkor (“Villkoren”) är en del av avtalet (“Avtalet”) mellan dig som privatperson (“Kunden”) och Protexia AB (“Protexia”) avseende ID-Skydd Premium (“Tjänsten”). Tjänsten omfattar ID-Skydd Premium som tillhandahålls av Protexia, med de huvudsakliga funktionerna beskrivna i punkterna 3 och 4 nedan. “Avtalsdagen” syftar på den dag då Kunden ingick Avtalet med Protexia, antingen skriftligt eller muntligt. “Spärrlinje” avser Protexias larmcentral.

2. Kontaktuppgifter till Protexia

Kunden kan alltid kontakta Protexia via kundservice på telefonnummer 08 572 12 431, via e-post på kundservice@protexia.se, eller genom att skicka brev till Protexia AB, Norgegatan 1, Kista Box 1252 Box: 16429-1252

3. Allmänt om Spärrservice

Tjänsten är en säkerhetstjänst som hjälper konsumenter att skydda sin identitet och värdehandlingar, såsom betal-/kreditkort, genom att Protexia spärrar dessa vid en förlustanmälan från Kunden. Tjänsten kan omfatta Kundens kreditkort, bankkort samt övriga värdehandlingar (som pass och körkort) utfärdade i Sverige, samt mobiltelefoner med svenska telekomtjänster.

3.1. Säkerhetsbestämmelser för spärrning av identitets- och värdehandlingar

Genom att registrera sina identitets- och värdehandlingar i Protexias stöldskyddsregister, underlättas spärrningen vid förlust. Registrering kan göras för kreditkort, bankkort, pass eller andra identitetshandlingar utfärdade i Sverige. Registrering sker online via Protexias hemsida under “Mina sidor” eller genom en registreringsblankett tillhandahållen av Protexia. Spärrning kan begäras dygnet runt via telefon på spärrlinjen 08 572 12 431.

3.2. Säkerhetsbestämmelser för spärrning av telefon och abonnemang

Kunden kan även registrera sin telefon och abonnemang i Protexias stöldskyddsregister för att underlätta spärrning vid förlust. Vid registrerad IMEI-kod och polisanmälan, kontaktar Protexia teleoperatören för att spärra telefonen.

4. Allmänt om ID-Skydd

Tjänsten inkluderar:

  • Övervakning av Kundens finansiella status via utvalda partners, samt att varna och vidta åtgärder om något förändras.
  • Assistans med att återupprätta Kundens identitet och kreditstatus om dessa utnyttjas obehörigt, trots övervakningen.
  • Hjälp med att bestrida fakturor om köp gjorts i Kundens namn utan tillstånd.
  • Kostnadsfritt juridiskt biträde via en partner utvald av Protexia, upp till 25 timmar, om en skuld inte krediteras efter bestridande.

Tjänsten täcker dock inte:

  • ID-stölder som uppkommit genom Kundens egen straffbara handling.
  • Eventuella ekonomiska förluster.
  • Krav från fordringsägare utanför Norden som inte hanteras via en svensk inkassobyrå eller rättsinstans.

Kundens skyldigheter inkluderar att:

  • Kontakta Protexia så snart en identitetsstöld upptäcks eller misstänks.
  • Göra en polisanmälan om Protexia inte erbjuder hjälp med detta.
  • Tillhandahålla korrekta uppgifter och dokument som kan vara relevanta för ärendet.
4.1. Definition av “identitet”

Med “identitet” avses namn, personnummer och signatur, inklusive elektronisk signatur.

4.2. Kreditbevakningstjänster

Kunden får genom Tjänsten tillgång till Bisnode Kredit AB

kreditprofil och realtidsövervakning från Creditsafe i Sverige AB. Kunden informeras via SMS och/eller e-post vid förändringar i sin kreditprofil eller när en kreditupplysning tas.

4.3. Fullmakter

Protexia kan inhämta fullmakt från Kunden för att kunna kontakta kreditgivare, kreditupplysningsföretag eller andra instanser vid behov.

5. Beställning och lösenord

Kunden beställer Tjänsten genom att betala enligt det skriftliga erbjudandet från Protexia eller genom att acceptera ett erbjudande via telefon eller Internet. När beställningen är mottagen, skickar Protexia inloggningsuppgifter till Kundens folkbokföringsadress. Kunden ansvarar för att dessa koder inte sprids eller blir tillgängliga för obehöriga.

6. Korrekta uppgifter

För att Protexia ska kunna tillhandahålla Tjänsten korrekt, måste Kunden uppge riktiga uppgifter (namn, adress, e-post, personnummer samt identifiering av registrerade föremål). Protexia ansvarar inte för konsekvenser av felaktiga eller vilseledande uppgifter från Kunden.

7. Förlustanmälan

Kunden ska vid förlustanmälan legitimera sig med namn och personnummer samt andra nödvändiga uppgifter. Protexia informerar därefter utan dröjsmål berörda myndigheter eller företag om förlusten. Kunden kan vid behov bli ombedd att skriftligen bekräfta muntliga meddelanden till Protexia.

8. Informationens aktualitet

Information i kreditupplysningsföretagens tjänster uppdateras dagligen. Vid frågor eller synpunkter på uppgifter från dessa företag, bör Kunden kontakta Bisnode direkt.

9. Rättelse och registerutdrag

Om kunden anser att en uppgift i ett register är felaktig eller missvisande ska kunden kontakta kreditupplysningsföretaget för att begära rättelse.

10. Lagar och föreskrifter

De upplysningsverksamheter som kunden har rätt att använda enligt avtalet regleras av kreditupplysningslagen (1973:1173), personuppgiftslagen (1998:204) och yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469). Protexia följer också konsumenttjänstlagen (1985:716) samt branschöverenskommelser och god affärssed.

11. Missbruk och avstängning av tjänsten

Kunden får inte använda tjänsten på ett sätt som orsakar skada eller olägenhet för Protexia eller någon annan. Om tillhandahållandet av tjänsten medför skada eller risk för skada för Protexia, har Protexia rätt att omedelbart stänga av tjänsten. Protexia får då inte vidta åtgärder som är oproportionerliga efter omständigheterna.

Protexia förbehåller sig rätten att omedelbart stänga av tjänsten om:

a) Kunden begår ett väsentligt avtalsbrott, t.ex. genom missbruk av tjänsten.

b) Betalning enligt punkt 13 uteblir trots påminnelse och varning om avstängning.

Om Protexia utnyttjar sin rätt att stänga av tjänsten enligt ovan ska kunden omedelbart informeras om åtgärderna. Avstängningen påverkar inte Protexias rätt att göra andra påföljder gällande till följd av kundens avtalsbrott.

12. Pris

Priset för tjänsten och eventuella avgifter framgår av avtalet. Alla priser inkluderar moms. En fakturaavgift på 39 kr tillkommer vid pappersfaktura, medan det är avgiftsfritt vid autogiro. Om Protexia säger upp avtalet i förtid på grund av kundens missbruk av tjänsten eller grova vårdslöshet, återbetalas inte debiterad avgift för den återstående avtalsperioden.

Vid avtalets ingående ingår tjugofyra (24) skyddsdekaler som kunden kan fästa på värdeföremål, vilket gör att föremål med dessa dekaler kan skickas tillbaka till kunden om de hittas. Skyddsdekalerna är gratis under de första tolv (12) månaderna. Därefter debiteras 149 kr årligen i förskott för fortsatt användning. Genom att betala fakturan förlängs användningen av dekalerna med ytterligare tolv (12) månader. Kunden kan välja att inte betala fakturan, varvid dekalerna upphör att gälla för den aktuella perioden.

13. Betalningsvillkor

Månadsavgifter faktureras månadsvis i förskott med tjugo (20) dagars betalningstid. Avgifter för perioden från avtalsdagen fram till första månadsskiftet faktureras i samband med den första förskottsfakturan. Om kunden inte betalar i tid har Protexia rätt att ta ut lagstadgad dröjsmålsränta.

14. Avtalstid, uppsägning och konsumentskydd vid distansavtal

Avtalet börjar gälla från den dag kunden ingår avtalet och löper under tolv (12) månader (“Bindningstiden”), om inte annat avtalats. Uppsägning ska ske senast tre (3) månader innan bindningstidens slut, annars förlängs avtalet på obestämd tid med tre (3) månaders uppsägningstid. Uppsägningstiden räknas från dagen då Protexia mottagit uppsägningen. Protexia har rätt att säga upp avtalet med trettio (30) dagars uppsägningstid, eller omedelbart i enlighet med punkt 11.

Kunden har rätt till ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). För att ångerrätten ska gälla måste meddelandet om ånger lämnas till Protexia senast fjorton (14) dagar efter avtalsdagen. Hos Konsumentverket finns ett standardformulär som kunden kan (men inte måste) använda för att utöva sin ångerrätt. Vid tvister som inte kan lösas mellan parterna rekommenderas att kunden vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Protexia strävar efter att lösa tvister utan att involvera ARN.

15. Ändringar av avtal

Överenskommelser om avvikelser från avtalet ska vara skriftliga och undertecknade av både Protexia och kunden. Protexia har rätt att ensidigt ändra de allmänna villkoren och andra delar av avtalet. Vid väsentliga ändringar, såsom förändringar av tjänstens pris, ska Protexia skriftligen informera kunden om detta senast en (1) månad innan ändringarna träder i kraft, förutom när ändringen beror på lagändringar eller myndighetsbeslut som kräver omedelbar giltighet.

Om kunden inte accepterar förändringarna av avtalet har kunden rätt att skriftligen säga upp avtalet från och med den dag de nya villkoren träder i kraft. Om kunden skickar ett meddelande om uppsägning i enlighet med detta stycke har Protexia rätt att inom en (1) vecka meddela kunden att de allmänna villkoren eller avtalet ska förbli oförändrade under den återstående bindningstiden, varefter avtalet upphör automatiskt vid bindningstidens slut om inte annat överenskoms.

16. Överlåtelse av avtal

Kunden har inte rätt att överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt avtalet utan Protexias skriftliga medgivande. Protexia har rätt att överlåta eller pantsätta sina rättigheter, samt överlåta sina skyldigheter enligt detta avtal, vilket inkluderar rätten att överlåta betalningsanspråk. Kunden informeras härmed om att abonnemangsavtalet kan pantsättas till Svea Bank AB. Betalning kan därför endast ske till de konton som Svea Bank AB anvisar.

17. Personuppgifter

Genom att ingå avtalet samtycker kunden till att Protexia behandlar personuppgifter enligt nedan. Protexia kommer att behandla de uppgifter som kunden lämnat för att uppfylla avtalet, inklusive för identifikation, administration, kommunikation, leverans, direktmarknadsföring och statistik. Detta kan innebära samkörning med andra register inom eller utom EU, samt att kundens uppgifter överförs till andra bolag inom Protexias koncern och samarbetspartners. Kunden har rätt att motsätta sig behandling för direkt marknadsföring. Kunden kan när som helst återkalla sitt samtycke för behandling av uppgifter, vilket kan begränsas till viss del av behandlingen.

Kunden som är privatperson har enligt personuppgiftslagen rätt att en (1) gång per kalenderår kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter som behandlas hos Protexia. En skriftlig begäran om sådan information ska skickas per post och vara undertecknad. Om personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen har kunden rätt att begära rättelse, blockering eller radering av dessa uppgifter.

18. Protexias ansvar och force majeure

Tjänstens funktionalitet är beroende av faktorer utanför Protexias kontroll. Protexia ansvarar inte för skador som orsakats av händelser utanför deras kontroll, såsom elavbrott, åsknedslag, störningar i externa nätverk, eller avbrott i mobil- eller telefonförbindelse. Båda parter är befriade från att uppfylla sina skyldigheter om förhindringen beror på omständigheter som krig, sabotage, myndighetsingripanden, strejker, naturkatastrofer, eller andra liknande händelser.

Part som åberopar sådana omständigheter för att undkomma sina skyldigheter måste omedelbart meddela den andra parten.

19. Meddelanden

Meddelanden enligt avtalet ska vara skriftliga och ske genom brev eller e-post. E-post skickad till den av kunden angivna e-postadressen anses ha nått kunden samma dag som den skickats. Brev anses ha nått mottagaren senast sju dagar efter avsändandet.

20. Tvist och tillämplig lag

Tvister som uppstår med anledning av avtalet ska avgöras av allmän domstol, med tillämpning av svensk rätt.